Specialusis ugdymas

MOKINIŲ, TURINČIŲ SPECIALIŲJŲ UGDYMOSI POREIKIŲ

(IŠSKYRUSATSIRANDANČIUS DĖL IŠSKIRTINIŲ GABUMŲ),

UGDYMO ORGANIZAVIMAS

 

PAGRINDINIAI UGDYMO ORGANIZAVIMO

PRINCIPAI

 

1. Centras, rengdamas ir įgyvendindamas ugdymo planą, užtikrina visų mokinių įtrauktį į švietimą, šalina kliūtis, dėl kurių mokinys patiria dalyvavimo švietime ir ugdymosi sunkumų, ir teikia būtiną švietimo pagalbą.

2. Ugdymo procese vadovaujamasi Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymo organizavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2011 m. rugsėjo 30 d. įsakymu Nr. V-1795 „Dėl Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymo organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 3. Centras, organizuodamas bei įgyvendindamas ugdymo procesą, vadovaujasi bendrosiomis programomis ir šio skyriaus nuostatomis bei atsižvelgia į:

3.1. mokinio mokymosi ir švietimo pagalbos poreikius;

3.2. formaliojo švietimo programą;

3.3. mokymosi formą ir mokymo proceso organizavimo būdą;

3.4. švietimo pagalbos specialistų, mokyklos vaiko gerovės komisijos, pedagoginių psichologinių ar švietimo pagalbos tarnybų rekomendacijas.

4. Centras kiekvienam mokiniui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių, rengia individualų ugdymo planą, kuriame numatomas pamokų tvarkaraštis, neformali veikla, pagalbos mokiniui specialistų konsultacijos.

5. Centras, rengdamas individualų ugdymo planą mokiniui ir vadovaudamasis Bendruosiuose ugdymo planuose nurodytu dalykų programoms įgyvendinti skiriamų pamokų skaičiumi, pagal individualų poreikį:

5.1. iki 25 procentų keičia pagrindinio ugdymo dalykų programoms įgyvendinti skiriamų metinių pamokų skaičių (nemažindamas nustatyto mokiniui minimalaus pamokų skaičiaus per savaitę);

5.2. didina pamokų, skirtų ugdymo sričiai / dalykų grupei, socialinei veiklai, ugdymui profesinei karjerai, medijų ir informaciniam raštingumui, skaičių, siekdamas plėtoti asmens kompetencijas ir tenkinti ugdymosi poreikius, daugiau dėmesio skirti bendrosioms kompetencijoms ugdyti, taip pat meniniam, technologiniam, sveikatos ugdymui;

5.3. gavęs tėvų (globėjų, rūpintojų) prašymą ir atsižvelgdamas į specialiųjų ugdymosi poreikių turinčio mokinio gebėjimus vėlina antrosios užsienio kalbos mokymą arba leidžia mokytis tik vienos užsienio kalbos.

5.4. nemoko užsienio kalbų turinčiojo kompleksinių negalių ir (ar) kompleksinių sutrikimų, į kurių sudėtį įeina įvairiapusiai raidos, elgesio ir emocijų, kalbos ir kalbėjimo, skaitymo ir (ar) rašymo, intelekto, bendrieji mokymosi sutrikimai, klausos sutrikimai (išskyrus nežymų klausos sutrikimą). Užsienio kalbų pamokų laikas skiriamas lietuvių kalbai mokyti;

5.5. nemoko muzikos turinčiojo klausos sutrikimą (išskyrus nežymų);

5.6. nemoko technologijų turinčiojo judesio ir padėties bei neurologinių sutrikimų (išskyrus lengvus).

6. Centre formuojama Mobili individualių poreikių grupė iš skirtingų klasių mokinių, kurie mokomi pagal Individualizuotas programas ir kai kurių mokinių, besimokančių pagal Pritaikytas programas. Mokiniai mokosi vienoje klasėje, kurioje ugdymas organizuojamas atsižvelgiant individualius kiekvieno mokinio poreikius. Su mobilios grupės mokiniais dirba ne mažiau kaip du žmonės – dalyką dėstantis mokytojas, specialusis pedagogas ir/ar mokytojo padėjėjas. Pirmas penkias pamokas mokiniai mokosi Mobilioje individualių poreikių grupėje, o 6 ir 7 pamoką mokosi su savo amžių atitinkančių mokinių klase. Mokiniai, įvertinus jų pasiekimus, gebėjimus, daromą pažangą, į Mobilią grupę skiriami trimestrui ar kitam mokymosi laikotarpiui. Specialusis pedagogas, mokytojo padėjėjas su atskiru mokiniu ar mokinių grupe gali dirbti klasėje arba specialiai įrengtame kabinete.

7. Centras mokiniui, kuris mokosi pagal bendrojo ugdymo programą ją pritaikant, individualų ugdymo planą sudaro vadovaudamasis Bendruosiuose ugdymo planuose nurodytu dalykų programoms įgyvendinti skiriamų pamokų skaičiumi, kuris pagal poreikį koreguojamas iki 25 procentų.

8. Mokinių, turinčių klausos, regos, kalbos, judesio ir padėties bei įvairiapusių raidos sutrikimų, ugdymas organizuojamas vadovaujantis Bendrųjų ugdymo planų nuostatomis bei kitais specialiųjų ugdymo poreikių turinčių mokinių ugdymą reglamentuojančiais teisės aktais.

 

MOKINIŲ, TURINČIŲ SPECIALIŲJŲ UGDYMOSI POREIKIŲ,

MOKYMOSI PASIEKIMŲ IR PAŽANGOS

VERTINIMAS

 

9. Mokinio, kuris mokosi pagal bendrojo ugdymo programą, mokymosi pasiekimai ir pažanga vertinami pagal bendrosiose programose numatytus pasiekimus ir vadovaujantis Centro pažangos ir pasiekimų vertinimo tvarkos aprašu.

10. Mokinio, kuriam bendrojo ugdymo programa pritaikoma, mokymosi pažanga ir pasiekimai ugdymo procese vertinami pagal mokinio individualiame ugdymo plane numatytus individualios pažangos keliamus tikslus, kurie yra suderinti su bendrosiose programose numatytais pasiekimais, aptarus su mokiniu, jo tėvais (globėjais, rūpintojais), švietimo pagalbą teikiančiais specialistais kokiais aspektais bus pritaikomas ugdymo turinys, ko sieks ir mokysis mokinys, kaip bus mokoma(si), kokie bus mokinio mokymosi pasiekimų vertinimo ir pa(si)tikrinimo būdai, kokiomis mokymo(si) priemonėmis bus naudojamasi.

11. Dėl mokinio, kuris mokosi pagal individualizuotą pagrindinio ugdymo programą, mokymosi pasiekimų vertinimo (būdų, periodiškumo) ir įforminimo susitariama Centre – vertinama pažymiais, trimestrais – kaip ir kitus Centro mokinius (jeigu nėra kitokio tėvų (globėjų, rūpintojų) pageidavimo).

 

ŠVIETIMO PAGALBOS

MOKINIUI, TURINČIAM SPECIALIŲJŲ UGDYMOSI POREIKIŲ,

TEIKIMAS

 

12. Švietimo pagalba, ją teikiantys specialistai, tikslai ir intensyvumas mokiniui numatomi mokinio individualiame pagalbos plane.

13. Švietimo pagalbą teikiantys specialistai, bendradarbiaudami su mokytojais, padeda įveikti mokiniui kylančius mokymosi sunkumus, šalina jų priežastis, stebi ugdymo procese mokinius, teikia konsultacinę pagalbą ir įgalina mokinio tėvus (globėjus, rūpintojus) ir kitus, teikiančius paslaugas ir pagalbą, padėti mokiniui ugdytis, sudaryti sąlygas mokytis ir užtikrinti jo gerovę.

14. Švietimo pagalba mokiniui teikiama laikinai ar nuolat ugdymo proceso metu, konsultuojant mokinį, atsižvelgiant į individualiame ugdymo plane keliamus ugdymo(si) tikslus, pagalbą teikiančių specialistų funkcijas ir mokinio reikmes.

15. Švietimo pagalbos teikimo formos parenkamos mokiniui individualiai.

 

MOKINIŲ, TURINČIŲ SPECIALIŲJŲ UGDYMOSI POREIKIŲ,

 MOKYMAS NAMIE

 

16. Mokinio, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių, mokymą namie savarankišku ar nuotoliniu mokymo proceso organizavimo būdu organizuoja Centras pagal vaiko gerovės komisijos ir pedagoginės psichologinės ar švietimo pagalbos tarnybos, gydytojų rekomendacijas, sudaręs mokinio individualų ugdymo planą mokymosi namie laikotarpiui.

17. Mokiniui, kuris mokosi pagal pritaikytą pagrindinio ugdymo programą, mokyti namie Centras skiria pamokų, vadovaudamasis šio plano 36 punktu, iš jų, esant poreikiui, iki 74 pamokų skiria specialiosioms pamokoms, specialiosioms pratyboms ar konsultacijoms.